SL-CV 19 SENDA DE GAMELLONS

Entidad promotora: Ayuntamiento de Ontinyent

El lugar de inicio del sendero es la casa forestal de Gamellons, a la cual llegamos desde el camino de Fuset y del Pla de Simes, al km 9,38 de la CV-655. Este caserón fue edificado a principios del siglo XX para atender las tareas de repoblación forestal que se llevaron a cabo en aquella época. En la cercanía del encarada sur de la casa convergen varios barrancos y dos sendas de ingenieros, contemporáneas de aquellos trabajos forestales.

15-04-1999
junio de 2021

• Els Alforins (LIC - Lugar de Importancia Comunitaria)
  • Serra de l'Ombria - Pou Clar (Paraje Natural Municipal)
Información meteorológica:

Casa forestal dels Enginyers - Pista de la Replana - Senda de la Duenya - - Font de la Duenya - El Grifo de la Cava - Cova de la Monja - Casa forestal dels Enginyers

El lloc d'inici del sender és la casa forestal de Gamellons, a la qual arribem des del camí de Fuset i del Pla de Simes, al km 9,38 de la CV-655. Aquest casalot fou edificat a principis del segle XX per atendre les tasques de repoblació forestal que es van dur a terme en aquella època. En la rodalia de l'encarada sud de la casa convergeixen diversos barrancs i dos sendes d'enginyers, contemporànies d'aquells treballs forestals. Iniciem el recorregut per la que es troba a una cota lleugerament superior, anomenada també senda del Remallar. Als 250 m del començament, la senda circula arrapada als penjats exposats de la penya de l'Àguila, uns tallats rocallosos abocats al barranc de les Olles. Continuem travessant pinades frondoses i creuem el fons del barranc per abocar-nos ara al barranc paral·lel de l'Infern. Anem pujant cota suaument a mitja altura del vessant, amb bones vistes sobre els paisatges abarrancats que baixen cap al paratge de Gamellons. Arribem a la pista forestal de la Replana i la prenem cap a l'oest. Als 500 m de pista, per l'esquerra ens ix un senderol a través del qual podem acostar-nos a la font de la Simeta, una petita gruta que guarda un sumador a l'interior. Continuem per la pista fins que aquesta pren contacte amb un tallafocs, on l'abandonem i davallem per una senda erosionada cap al sud. Arribem al paratge fresquívol i agradós de la font de la Duenya i l'alcavor. Refem els nostres passos per la senda i retornem a la pista de la Replana. La creuem en direcció nord i prenem l'altra senda dels Enginyers de l'itinerari. La senda s'endinsa entre pinades esguitades de xiprers, restes d'antics treballs de forestació. Passem vora de la cava del Grifo, una excavació formada per dos galeries que recollien l'aigua de pluja necessària per als treballs de reproducció del planter forestal. Creuem un camí i la senda davalla per abocar-nos al barranc de les Cordelleres, i més avant de nou al barranc de l'Infern, a les envistes de la casa de Gamellons, a la qual s'arriba per una cota inferior a la de la senda del Remallar, l'altra senda dels Enginyers de l'inici de l'itinerari. Finalitzat el recorregut, podem visitar també la font de Gamellons, a 400 m de la casa, un indret ombrívol i humit amb un brollador ben cabalós i molt reconegut per l'excursionisme d'Ontinyent.