PR-CV 320 SONEJA - LA DEHESA

1 valoració

15-02-2006
20-02-2008

• Curs mitjà del riu Palància (LIC - LLoc de Importància Comunitaria)
  • Curs mitjà del riu Palància (ZEC - Zona de Especial Conservació)
  • La Dehesa (Paratge Natural Municipal)
  • Serra d'Espadà (ZEPA - Zona d'Especial Protecció per a les Aus)

PR-CV 63.7 - Cruce Ctra. CV 320 - Cruce Caminos al dinal de la granja de avestruces - Vía pecuaria Cordel de Castellnovo - Rambla de Jallar - Pista pla de almaroz - Inicio camino circular - Pista barranco del Escorrador - Camino de la Dehesa - Balsa de la Dehesa - Mina de Barita Canasta

El començament del PR-CV 320 es troba en la ctra. CV-230 KM-1, per a ser més exactes en el Centre d'Interpretació de Soneja. Prenem la carretera en direcció Azuébar caminant pel voral esquerre (que és el de millor trànsit per a caminar amb seguretat).
Una vegada travessat el pont es prendrà el camí de la dreta en el qual s'abandona l'asfalt. Seguint el camí el deixem a dta. per a passar per un pont i seguir en lleuger ascens, voregem una granja avícola en l'interior de la qual es crien estruços i faisans, en el moment que conclou la tàpia de la granja hi ha un encreuament de camins, es pren el de l'esquerra, que realitza una L i al final d'aquesta hi ha un altre encreuament de camins havent de prendre el de davant a la direcció que es porta, a uns 150m a l'esquerra començarà l'ascens per sendera en zig-zag per vessant pronunciat, aquest paratge denominat Horta Nova voreja el terme municipal de Sot de Ferrer , la sendera entra en una zona de vegetació de xicotet arbust i pi, la qual es fa més tancada i frondosa conforme s'avança cap a l'Alt de l’Azut, en direcció NE.
Prenem un antic camí estret en descens per a passar per un xicotet serral, més endavant deixem el camí per a seguir per sendera a dreta en ascens i vorejar la cota que pren el nom del Pilar, començarà un lleuger descens cap a la Moratilla, vorejant uns fruiters s'arriba el depòsit d'aigua, en el qual s'ix al camí descendint i prenent el de la dreta (Via Pecuària).
Es continua recte obviant els encreuaments de camins que ixen tant a dreta com a esquerra, el camí pel qual s'està transitant voreja uns búnquer de pirotècnia deixant-los a la nostra dreta, havent de continuar recte una vegada sortejats i seguint a uns 500m fins a trobar que el camí fa un gir de 90º a la dreta, deixa al capdavant un camp d'arbres fruiters, seguim recte pel camí entre bancals. Aquest camí, que està impracticable per a vehicles de tracció motora, transmet la sensació d'estar embolicat en naturalesa i vegetació, tot això produït per la frondositat dels arbres.
Més endavant parteix una senda a la dreta (la senda que es troba a la dreta poc abans d'arribar a una corba a esquerra porta a una calera), continuem al capdavant i uns metres més endavant la vegetació canvia a pineda i arbustos, punt en el qual el camí s'estreny i sembla desaparéixer, en eixe instant parteix una senda a la dreta, la qual cal prendre introduint-se en la pineda, on s'haurà d'estar atent a les marques de PR-CV 320 donada a la frondositat del terreny, que transcorre paral·lel a un marge de pedres per a descendir per fort pendent i arribar a un camí on girem a dreta. Continuem camí al capdavant i més endavant a l'altura d'unes garroferes es gira a l'esquerra travessant uns bancals en els quals es passa per al costat d'una olivera en direcció a la rambla, a la qual s'accedeix després de travessar una zona de pins, una vegada en la rambla es transcorre uns metres per ella en direcció descendent per la dreta (curs del corrent), en aquest punt es gira a l'esquerra creuant totalment la Rambla d'Azuébar.
Ascendim per una xicoteta senda deixant a l'esquerra una caseta i vorejant la part dreta d'un bancal que ens condueix a un camí asfaltat. En el camí asfaltat anirem a la dreta i prenem el primer encreuament de camins a l'esquerra, que es troba a escassos metres. Ja en el camí, un tant més endavant parteix una antiga senda a l'esquerra, la qual prenem, deixem la Cova de Jallar a l'esquerra i més endavant parteix una senda a la dreta que obviem, el camí gira a esquerra, on hi ha un encreuament de camins, es pren el camí de la dreta. Aquest camí se situa entre bancals i és poc transitat per vehicles de tracció motora, pràcticament tot aquest camí té una tàpia de pedra al seu marge dret. Ja en el següent encreuament de camins més transitats per vehicles es pren el que va al capdavant de la marxa, passem per unes ruïnes que queden a l'esquerra per a arribar a uns dels encreuaments de camins on a la nostra dreta tindrem unes tolles en terrenys de margues. Aquest camí té corbes tancades i ixen camins tant a dreta com a esquerra, els quals cal obviar perquè són entrades a bancals de fruiters travessant una rambla no pedregosa sense deixar el camí i veient al capdavant un camí asfaltat pel qual anem a l'esquerra, deixem un camí a dreta (no existent en el mapa ) i un camí a l'esquerra i passant una pineda que està situada a la dreta, a poca distància prenem el camí de la dreta, el qual té l'entrada amb graveta i una gran amplària. Arribem a un punt en el qual el traçat té dues opcions. Prenem l'opció de la dreta, en la qual hi ha grans pins i un encreuament de camins, prenent el de l'esquerra en ascendent transcorregut uns instants trobem un encreuament a la dreta que no prenem i metres més endavant un altre que ix a l'esquerra prenent-ho en ascendent, deixem a la nostra esquerra el Rincó d'Escales i travessant un serral que ens condueix a l'altiplà de la Devesa continuant recte i no fent cas del camí de l'esquerra.
En el trajecte anem trobant panells informatius sobre la flora de la zona, deixant la Bassa de la Devesa a la dreta juntament amb un panell informatiu amb informació general sobre la zona per la qual s'està transitant. Trobem una cadena travessant el camí, la qual té la funció de prohibir el pas de vehicles no autoritzats a la Devesa. Continuem i trobem un camí que parteix a la dreta, el qual no es pren, continuant recte fent una gran corba a esquerra trobant-nos amb un gran tram sense encreuaments de camins i en descendent.