PR-CV 340 SENDER AL CIM D'OLTA

Sender amb interés geològic
Sender amb interés historicoartístic
15-12-2009

Zona d'Acampada d'Oltra – Ermita Vella – Barranc de Gregori – Corralet – Cim d'Olta – Corralet – Pou de la Mòla – Pedrera de la Mola – Encreuament senda Bérnia – Pas de la Canal – Encreuament senda Colomet – Zona d'Acampada d'Olta

Partint de la zona d'acampada d’Oltà, on es pot aparcar el vehicle, per una àmplia pista que s'interna en la pineda, a uns 250 m de la zona d'acampada es troba un desviament a la dreta que serveix de punt d'unió per a les dues direccions en les quals es pot efectuar el recorregut. Seguint-ho en sentit horari s'ha de continuar per la pista principal en direcció SO, passant al costat de dues fonts i un depòsit d'aigua. En aquest punt s'ha de seguir la indicació cap a l'Ermita Vella, obviant la xicoteta senda que apareix a la dreta.
Seguint la pista principal s'arriba a l'Ermita Vella, dedicada a Sant Francesc, on es pot trobar una zona amb font d'aigua potable, lavabos, taules, ombres i papereres. A més es compta amb una excepcional panoràmica de Calp, Les Salinas i el Penyal i en els dies clars Eivissa i Formentera.
S'abandona ací la pineda, notant-se la major insolació que rep el vessant sud de la Serra, apreciant l'inici de grans formacions d'espartars.
Continuant l'ascensió, a uns 50 metres de l'Ermita, es troba una bifurcació on s'ha de triar la ruta que porta cap al cim, deixant a l'esquerra el desviament que circumval·la la muntanya. A aquest primer desviament li segueix un altre, cap a l'esquerra i a uns 200 metres d'aquell. Ací s'inicia l'ascens a través d'una senda poc marcada que puja pel tàlveg amb prou pendent fins a arribar a la planícia superior de la muntanya. Una vegada en ella, seguint en direcció N, s'arriba fins a les ruïnes d'uns antics corrals.
Tota la taula d’Oltà està jalonada d'avencs i xicotets buits fruit de fenòmens Càrstics. La topografia i el règim pluviomètric propicia, així mateix, l'aparició de terra rossa d'aspecte vermellós, com el seu propi nom indica, resultat de la rentada mineral i el predomini de ferro en el substrat.
Des d'aquest punt i seguint cap al el N s'ascendeix el vessant per una senda fins a arribar a la part alta de la cresta, des d'on s'arriba al cim en uns minuts.
El descens s'inicia pel mateix camí de pujada fins a arribar a les ruïnes dels corrals. A partir d'ací, en lloc de seguir per la ruta d'ascens, s'ha de triar la senda que apareix a la dreta i que descendeix a través del marge dret d'un ampli tàlveg. S'ha d'atendre les indicacions que dirigeixen cap al Pou de la Mola o el Circuit Nord d’Oltà. Una vegada en l'esmentat Pou de la Mola, al costat d'un antic habitatge en relatiu bon estat, s'ha de continuar descendint per un camí clar, rebutjant un altre menys definit que ix a l'esquerra, en direcció S.
Després d'uns minuts s'arriba a la pista que circumval·la la Serra i que es va deixar en el seu moment al costat de l'Ermita Vella. Des d'ací, seguint aquesta pista principal, s'arriba a una antiga pedrera de pòrfirs, pedra utilitzada en dècades passades per al ferm de les carreteres i camins. En aquest punt es pot fer una parada baix d’un gran pi per a observar una bella panoràmica de la Serra de Bernia i la Solana amb l’Estret de Cards en primer terme. Segueix el camí planejant durant uns 500 m en direcció N per a desviar-se cap a la dreta per una pista que comença a ascendir. Si no es pren aquest desviament, el camí comença a descendir en direcció N cap a Benissa. S'ha de continuar aquesta pista, rebutjant altres pistes que apareixen per la dreta, fins que, després d'ascendir una forta pendent i descendir durant uns 200 m., s'arribe a un encreuament en forma de T. A partir d'ací es continuarà cap a la dreta, en direcció E, ascendint durant altres 200 m després dels quals es culmina el pendent en un xicotet serral denominat la Canal.
És ací on comença a albirar-se de nou el vessant Est de la Serra, dominant de nou tot el Terme Municipal de Calp. En franc descens per una estreta senda s'ingressa de nou en la pineda. Aquest tram del recorregut és el que revist major dificultat. Una vegada acabat la senda es pren la pista en la qual desemboca dirigint els passos cap a la dreta, en sentit Sud.
La pista s'abandona als pocs metres, entrant de ple en una pineda, a través d'una senda que creua un xicotet pedregar. Aquesta senda es recorrerà durant uns 400 metres fins a culminar en una pista per la qual, descendint, s'arriba al punt on, en iniciar la marxa, es pot triar el sentit de la circumval·lació.
Desfent camí durant uns 250 m s'arriba de nou a la Zona d'Acampada, inici i fi del recorregut.