PR-CV 308 CASTELLFORT - CINCTORRES (MAS D'EN COSTA)

Entitat promotora: Ayuntamiento de Castellfort

Sender amb interés historicoartístic
15-09-2005

• L'Alt Maestrat (LIC - LLoc de Importància Comunitaria)
  • L'Alt Maestrat, Tinença de Benifassà, Turmell i Vallibana (ZEPA - Zona d'Especial Protecció per a les Aus)
  • Rambla de Celumbres (Paratge Natural Municipal)

Castellfort - Font de Bassiet - Moli de Xaranga - colada a Cinctorres - Barranc del Molar - Cruce Carretera CV-124 - Mas d'Encosta - Enlace con el SLV 36 en las cercanias del Mas

El sender s'inicia al carrer Mur de Castellfort. Segueix per darrere de l'Església, baixant per estrets carrers. Descendeix pel carrer Ensenyament fins al carrer Sol de Vila, arribant a sortida NO de la població que condueix a l'antic camí de Cinctorres. Surt de la població per un sender en descens. Arriba a la pista, continuant per l'esquerra de la mateixa i deixant a la dreta el peiró Quadrat.
ATENCIÓ. Deixa la pista per seguir per un sender en descens situat a l'esquerra. En aquest punt deixa l'antic camí de Cinctorres entrant a la via pecuària Colada de la Font del Molí. Descendeix suaument per trams de camí empedrat. Creua una pista d'accés a uns bancals. A l'esquerra deixa el camí d'accés a la font del molí Mateba, la qual es troba a pocs metres. El sender segueix entre parets. Travessa la pista d'accés a la masia molí Mateba i masia Sever, continuant a l'esquerra s'arriba a la carretera CV-124. Després creuar es dirigeix ??cap al barranc dels Avellaners. Creua el barranc, prosseguint per l'esquerra orogràfica del mateix. Deixa el llit del barranc per desviar a l'esquerra per un sender entre parets que puja suaument entre bancals erms i alzines. A la dreta, al costat del barranc, s'aprecia el moli de Dalt o moli Xaranga. L'últim tram, abans d'arribar a la pista, aboca a la bugada del barranc dels Avellaners que segueix cap a l'esquerra. Un cop a la pista es dirigeix ??cap a la dreta de la mateixa, avançant pel cordill del plànol o del mas Roig que transcorre per la divisòria. Seguidament, creua per sota d'una línia elèctrica.
Deixa a l'esquerra el sender d'accés al mas de Falcó situat a uns 500 metres. Actualment l'edifici ha estat reconvertit en alberg propietat de la Conselleria de Territori i Habitatge i gestionat per l'Ajuntament de Castellfort.
Seguint per pista, arriba a una cruïlla. El sender segueix recte, deixant a l'esquerra l'accés per a vehicles al mes de Falcó i de la carretera CV-124. La pista de la dreta porta a diferents finques properes al barranc dels Avellaners.
ATENCIÓ. Abandona la pista del mas de Guardiola per endinsar a l'esquerra per la bugada de Cinctorres que transcorre per un bosc de pins i alzines. Al llarg d'uns metres, el sender descendeix recolzant-se, per l'esquerra, en una paret que separa la finca del mas de Falcó de la via pecuària. Per la dreta, limita amb el filat del mas de Guardiola. Tot seguit, comença un fort descens fent un doble angle recte per seguir la paret mitgera que queda a la dreta. L'últim tram abans d'arribar al barranc del Molar, té un considerable descens que es pot superar amb àmplies llaçades. Finalment, arriba al barranc.
Creua el llit del barranc del Molar cap al NE, frontera natural i administrativa entre els termes municipals de Castellfort i Cinctorres.
Ja en terme de Cinctorres deixa a la dreta una portera que dóna accés a la Sènia de dalt del mas de Clara. El sender puja vertiginosament durant uns metres per després anar-se desplaçant a la dreta amb un ascens una mica més suau. S'uneix a un altre sender amb bon ferm. Puja cap a l'esquerra per un camí empedrat fent àmplies llaçades fins arribar a la carretera CV-124 Castellfort-Cinctorres.
Un cop a la carretera, segueix cap a la dreta deixant davant l'entrada al mas de Clara. En un revolt a l'esquerra, en descens abandona, 'La Trinxera', que és com es coneix aquest tram de carretera per entrar per la pista d'accés al mas de Bernat.
ATENCIÓ. Deixa la pista torçant bruscament a l'esquerra i prenent com a referència una paret en la qual el sender es recolza durant 80 metres. Planeja en la mateixa direcció durant uns metres més apropant-se a la carretera per iniciar el descens per camí poc apreciable. Cap al NO, entre la roureda, s'albira el mas d'en Costa i darrere Els Collados, pas natural del camí de Cinctorres. Segueix baixant per camí més marcat apropant-se a la rambla de Sellumbres. Abans d'arribar a una pista torça a la dreta planejant durant uns metres per arribar a la font del Mas d'en Costa.
Creua la riera i una pista, mantenint la referència del pal de seguiment i un filat que tanca el barranc del mas d'en Costa. Ascendeix per senda al costat del filat. Després de superar uns graons naturals a la roca s'acosta a una paret de contenció continuant al seu costat. De seguida deixa a l'esquerra l'accés al mas d'en Costa i de la carretera CV-124. Als pocs metres passa al costat d'un edifici aïllat i planeja fins arribar al barranc. Remunta la seva llera tancat entre parets. Posteriorment deixa a l'esquerra una caseta de totxo. Després d'uns graons a la roca s'arriba a una pista on enllaça amb el SL-CV 36 Ermita de Sant Pere (Cinctorres).