PR-CV 355 PORT DE XÀBIA - MONTGÓ

Sender amb interés mediambiental
15-03-2008

• Montgó (Parc Natural)
  • Montgó-Cap de Sant Antoni (ZEPA - Zona d'Especial Protecció per a les Aus)

Dique de Levante - Cruce variante Tangó - Cabo de San Antonio - Area recreativa de la Plana - Monasterio y cruce variante los Molinos - Senda de la Cova Tallada - Cadena dels Pas del Frare - Cova Tallada - Barranc de l'Aiguadolç, Torre del Gerro - Camino de la Cova Tallada - Carretera del Cabo de San Antonio - Cadena camino del Montgó - Cruce camino de la Cueva del Montgo - enlace con el PR-CV 152 Penya Rotja - Balcon del Montgo - Cima del Montgo

Per a iniciar aquest recorregut anirem a cercar el port de Xàbia i en l'inici del dic de llevant veurem un pal que ens indicarà el començament de la ruta. Des d'aquest punt començarem a ascendir i als 50m. veurem un pal que indica variant del Tangó.
Continuarem per l'esquerra i després d'una xicoteta però forta pujada arribarem a un xicotet mirador, des d'on podrem contemplar el port de Xàbia. La senda ascendeix suaument per la dreta fins a l'antiga ermita de Sant Antoni.
Seguirem per la carretera, passarem al costat del mirador de Cap de Sant Antoni i un poc més endavant, a mà dreta, trobarem una senda per la qual prosseguirem uns 100m. Creuarem la carretera i una nova senda ens portarà fins a l'àrea recreativa de la Plana de Sant Jerònim.
Ara una pista forestal ens conduirà fins a una antiga caserna de carabiners. I 400m. més endavant arribarem al Santuari de la Verge dels Àngels, on veurem un pal amb dues direccions. Una indica la variant dels Molins que ens permet el descens fins a l'inici de la ruta. I l'altra ens indica el camí per a continuar cap al Montgó passant per la Cova Tallada.
Com ens dirigim cap al Montgó, prosseguirem per la carretera uns 360 m. i prendrem el camí de la Plana de Sant Jeroni que ix per la nostra dreta, trobant-nos al nostre pas varis accessos a cases particulars. Seguint sempre pel camí principal, uns 600 m. més endavant deixarem el camí per a prendre una senda a mà dreta.
Després de 100m per la senda ens desviarem cap a la dreta en l'encreuament de sendes. Eixiran diverses sendes per l'esquerra que eludirem. Vorejarem la capçalera del Barranc dels Castellets. Per a anar a cercar el Barranc de la Cova Tallada.
A l'inici d'aquest ens trobarem un destrepe amb una cadena per a poder ajudar-nos.
Continuarem baixant pel costat dret del barranc en direcció al mar, per a anar a cercar la Cova Tallada, que es troba a 2.336m des del Santuari.
Prosseguirem per la senda que voreja la costa uns 540 m. Arribarem al barranc de l'Aigualdolç que ens deixarem a l'esquerra i continuarem recte, pujant primer un trams de 80 graons i una mica més endavant un altre de 28. Seguirem per un camí de terra uns 60m i en la bifurcació del mateix seguirem cap a l'esquerra. Ascendirem fins al final del camí, on tornarem a caminar per senda, i a uns 40m. deixarem arrere un encreuament amb una senda que descendeix. I després d'una forta pendent aconseguirem la Torre del Gerro, que es troba a un 1'1 Km. de la Cova Tallada.
Prendrem una senda que ix en direcció Sud. Als 20 m deixarem una senda per la dreta. A partir d'ací la senda va sempre prop de la vora del barranc que tindrem a la nostra dreta, fent cas omís de fins a tres sendes que ens desviarien cap a l'esquerra.
La senda acaba en una casa en ruïnes i comença un camí. Als 200m. ens trobarem amb un nou encreuament, on seguirem per la dreta. Aquest camí ens portarà de nou a la Carretera del Cap de Sant Antoni, on girarem a la dreta. Anirem per la carretera uns 250m i quan vegem uns cartells que indiquen Els Molins i Cap de Sant Antoni creuarem la carretera de les Planas i ens endinsarem per una senda en una xicoteta pinada. A l'eixida de la qual sortejarem les restes d'un mur de pedra i continuarem per la dreta fins a arribar a un dels tallafocs de la Plana Justa.
Una vegada en el camí, unes estaques ens indicaran que la ruta continua per la dreta. Uns 200m més endavant ens endinsarem en una pineda a la nostra esquerra, deixant el camí que fa una corba a la dreta.
Després de creuar la pineda, eixirem a un altre tallafoc, pel qual prosseguirem per l'esquerra. I als 200m. arribarem a un encreuament on veurem un panell informatiu del PR.
Seguirem recte, creuant una cadena que impedeix el pas als vehicles. 650 m més endavant el camí es bifurca en dos, agafant nosaltres el de la dreta. I als 200 m s'uneix al nostre, un altre camí per la dreta.
Continuarem pel camí i als 150 m. arribarem a un encreuament que ens portaria a la Cova del Montgó. La ruta contínua recte, i als pocs metres, el camí es transforma en senda. En el primer gir que fa la senda trobarem un encreuament. Ací s'enllaça amb el PR – CV 152 que ve de Dénia en direcció al Montgó.
A partir d'ací la senda puja en zig – zag i en arribar al Penya Roja, 1'2 km. des que comencem la senda, fa una xicoteta baixada per a després ascendir amb més pendent. Continuarem pujant en zig – zag fins a arribar a la Balconada del Montgó, 1,2 Km des de la Penya Roja. Ací s'acaba la senda i és un bon lloc per a gaudir d'un descans i d'unes immillorables vistes de Xàbia.
D'ací fins al cim ens quedarà la Cresta del Montgó, que malgrat ser bastant assequible no està de més anar amb un poc de preocupació.
Per fi, aconseguirem el cim del Montgó, que amb els seus 753 m. al costat del mar, fa que es puga gaudir de tot un més de valls i muntanyes que ens envolten, així com del Mar Mediterrani, i en els dies més clars també podrem albirar Eivissa.
La tornada es farà pel mateix recorregut fins a arribar a la cadena del tallafoc del Montgó o al Monestir de la Verge dels Àngels o al port de Xàbia, segons el lloc en el qual hem començat la ruta.