PR-CV 429 SERRA D'ALÈDUA

Entitat promotora: Ayuntamiento de Llombai

Estat de l'homologació: Control de qualitat condicionat

Després de les revisions efectuades per part dels tècnics de senders, aquest sender ha sigut 'condicionat' en detectar-se algunes deficiències de senyalització horitzontal (marques de pintura) i/o vertical (pals direccionals i panells informatius) o de continuïtat per a ser recorregut seguint exclusivament les senyals. Aquest fet ha sigut comunicat al promotor del sender.
Per seguretat, i mentre duren els treballs d'adequació, es recomana extremar l'atenció en el seguiment del recorregut. A més, els esports de muntanya impliquen riscos derivats de la pròpia activitat i de l'entorn en el qual es realitzen, que són assumits totalment per cada esportista, per a això han de formar-se, planificar-se, equipar-se adequadament i fer un ús responsable dels senders.

15-03-2014
juliol de 2020

• El Tello (Paratge Natural Municipal)

Plaza Iglesia - Camino Cementerio - Camino Aledua - Camino Marquesa - Senda Estepar - Pista Forestal Estepar - Cruce a Ferrando - Assut Río - Senda a Torre - Castell Aledua

Iniciarem el nostre PR des de la Plaça de l'Església. Pujant les escales ens situarem en la part alta de la plaça, on entre un bar i una carnisseria prendrem el Carrer València en lleuger descens, RECTE fins al final. Arribats a aquest punt deixarem a la nostra dreta un xicotet parc de pins alts i creuarem la intersecció en línia RECTA per a prendre el camí agrícola i asfaltat del cementeri, deixant a la nostra dreta una nau d'ús avícola. Utilitzarem la vorera situada a la part esquerra de la calçada. Després d'una corba a esquerres de 90 graus i uns 260m, arribarem al cementeri.
Deixarem el cementeri a la nostra esquerra i després d'una xicoteta pujada, seguint el camí asfaltat, començarem un lleuger descens al final del cementeri. A uns 500m, després de deixar a la nostra esquerra una xicoteta nau i sense abandonar l'asfalt en cap moment, entre camps agrícoles, trobarem un camí en perpendicular a la nostra direcció.
Girarem a la dreta i començarem un xicotet descens que després de tres corbes sense abandonar l'asfaltat, ens portarà a caminar en paral•lel amb el Riu Magre pel seu marge dret, fins a arribar al pont que el creua.
Sense abandonar l'asfaltat i després d'una corba a dretes, entrarem en el pont que ens oferirà unes precioses vistes del Riu Magre. En acabar aquest, trobarem una lleugera pujada i a uns 40m apareixerà a la nostra DRETA el camí que prendrem.
Aquest camí està senyalitzat com a 'Camí d'Alèdua'. Sense deixar l'asfaltat i després de passar una corba a esquerres començarà una suau pujada que ens portarà a passar un parell de girs (E/D) deixant-nos en l'encreuament del camí de la Marquesa des d'on hi ha una fenomenal estampa de la Torre d'Alèdua.
Arribats a aquest encreuament, girarem a la nostra DRETA deixant la torre a l'esquerra, desplaçant-nos per el 'Camí de la Marquesa', en un lleuger serpenteig asfaltat, amb uns canyars a la nostra dreta, durant uns 420m.
Trobarem a la nostra esquerra un pal amb una fletxa que ens indica la 'Senda de l'Estepar' i prendrem aquesta direcció, canviant l'asfaltat per camí de terra i passant per sobre d'una trapa de clavegueram. A uns 100m el camí passa a estar asfaltat, en ziga-zaga i lleugera pujada, després de dues corbes esquerra-dreta tornarem a ferma de terra entre presseguers, arribant al principi de la senda.
Senyalitzada amb una prohibició de vehicles a motor, entre un pi i un garrofer, comença la senda que ens pujarà a l'Estepar en 900m de recorregut i superant 114m de desnivell positiu. Aquesta senda té en els seus inicis un tram dur i rocós, a causa d'unes torrenteres produïdes per les fortes caigudes de l'aigua. A meitat del seu recorregut ens dóna un respir i podrem gaudir d'unes increïbles vistes a les nostres esquenes que ens donaran ànim per a afrontar la resta de la senda amb més suau inclinació. La senda té fàcil seguiment, doncs està molt trepitjada i no té cap senda ni camí afluent. Porta direcció Nord fins al Km 3'510 on canvia a Est para després recuperar i acabar en direcció Nord.
Trobarem el senyal de prohibits vehicles a motor que ens indicarà la proximitat de la pista forestal de terra que seguirem cap a la DRETA, deixant a uns 100 m a l'esquerra de la pista forestal el 'Mirador' i a la nostra dreta la fletxa de 'Senda de l'Estepar'.
Iniciarem el nostre caminar en lleu pujada deixant als 120m a l'esquerra el camí a el 'Pouet de l'Estepar' i en breu una dolça baixada que ens dirigirà cap a un camp de oliveres, enfrontat a la senda que anem a emprendre.
Entrarem a l'esquerra per la senda, prescindint de la pista forestal a la nostra dreta, al costat d'un ullastre. 610m de sender amb afables pujades i baixades de molt bona trepitjada que serpentegen en un bosc de bella factura mediterrània.
En finalitzar la senda localitzarem un camp d'oliveres i un camí, que prendrem a la ESQUERRA, direcció Nord-oest, abandonant les oliveres a la nostra dreta. Caminarem en lleuger ascens prenent dues petites corbes (D/E) per a començar a baixar uns 30m.
Descobrirem a la nostra dreta una sender amb una senyalització de prohibits vehicles a motor que prendrem en lleuger descens pedregós envoltats de pineda i matoll. A 100m millorarà el ferm en mansa ziga-zaga fins a una lleugera pujada de 20m per a descendir lleument al nostre pròxim gir.
Un matoll de llentiscle parteix la senda en dues, sent l'esquerra la que seguirem per a entrar en el 'Barranc de Ferrando' que no abandonarem fins a la seua desembocadura en el Riu Magre. El sender i el fons de el barranc serpentegen en sinuosa ziga-zaga entrellaçant-se entre si i fonent-se en alguns trams, sent aquests molt pedregosos. Passarem lleugers puja-baixa produïts per els descensos a la rambla i les posteriors xicotetes pujades als vessants que retallen les abundants corbes del traçat fluvial. Malgrat tot resulta fàcil seguir el sender ja que aquest és evident en estar molt trepitjat i no permet una eixida senzilla, convida a seguir el seu curs descendent cap al riu.
Passarem una xicoteta rambla pedregosa i veurem un sender que seguirem a la nostra dreta, quedant en paral•lel amb el fons del barranc pel seu marge esquerre. Ací començarà la nostra segona part de 'El Barranc de Ferrando' en subtil pujada que prompte donarà pas a una excel•lent senda de perfil pla agradablement poblat de pins.
Seguirem recte en lleugera pujada, deixant l'inici d'una senda a la nostra dreta i començant en 20m un descens que ens guiarà per a tornar a creuar la rambla, afrontant un serpenteig senda-llera de tènues pujades i baixades.
Continuarem la senda a la nostra esquerra, gaudint d'un sender en perfectes condicions, acompanyats a la nostra dreta de la rambla. En aquesta bifurcació triarem la sender de pujada a la nostra esquerra que en corba ens portarà a iniciar el descens als 80m, desestimant una senda a la nostra dreta. Seguirem la nostra senda que té una pujada per a després descendir sobre uns llisos de roca al fons del barranc, deixant un camp de garrofers a l'esquerra.
Per l'esquerra seguirem el curs de la senda per dins del barranc.
Anirem a l'esquerra per dins de la rambla, sortejant pedres i lloses de roca. Passarem per davant de les pedres 'el goset i el dau', trobant-nos a 140m un pi caigut que salvarem per la seua dreta i se'ns quedarà a la nostra dreta un parell de casetes abandonades.
Enganxarem amb una senda a la nostra DRETA que després d'una lleugera baixada ens passarà per un control piezomètric del riu Xúquer (Wpt 21) per a convertir-se en camí cap al riu. Prendrem el camí agrícola asfaltat a la nostra ESQUERRA, direcció Sud, entre dues oliveres, quedant a la nostra dreta el riu Magre i la carretera Llombai-Real.
Girarem cap a la nostra ESQUERRA deixant el camí agrícola. Pujarem els primers metres de terra per a començar un petit tram de formigó que prompte deixarà al descobert el camí forestal de resistent pujada, però que també ens oferirà lleugers descansos i unes bones vistes.
Una vegada més el senyal de prohibit vehicles a motor serà nostra millor aliada per a descobrir-nos a la nostra DRETA el sender a seguir en afable descens truncat en un parell de corbes a dretes molt rocoses que proporcionen unes bones vistes panoràmiques. Una canonada gruixuda de reg a l'esquerra en paral•lel a la senda ens avisa de la proximitat d'un nou gir.
Farem un gir a l'ESQUERRA de 180 graus després de passar per sobre de la canonada formigonada soterrada, quedant aquesta en paral•lel a la nostra senda i a mà esquerra. El nostre camí ens portarà després de lleugeres pujades-baixades i un petit tàlveg a uns garrofer, desembocant en un camí agrícola de terra que seguirem.
Després d'una corba a l'ESQUERRA començarà una lleu pujada desestimant un caminet a la nostra dreta i arribarem a uns tarongers que quedaran també a la nostra dreta. Seguirem recte deixant una caseta barrada a l'esquerra i en lleuger descens anirem cap a un encreuament asfaltat. Continuarem en mansa baixada a la nostra DRETA pel camí asfaltat que en pocs metres passarà a ser de terra, deixant a la nostra esquerra un panell informatiude fusta del Paratge Municipal Natural.
En aquesta bifurcació de camins de terra triarem el de l'ESQUERRA que prompte comença a planeja. A la nostra dreta tindrem presseguers. En aquest encreuament de camins seguirem cap a la nostra DRETA per a prompte canviar la nostra direcció. Veurem un camí per la nostra ESQUERRA al que ens incorporarem direcció a un corral i la Torre d'Alèdua.
Ja en el corral veurem a l'ESQUERRA una xicoteta olivera cap a la qual ens dirigirem per una senda poc marcada. En aquest tram prestarem especial atenció. Creuarem un xicotet tàlveg per a seguir cap a la dreta vorejant el vessant en direcció a la Torre d'Alèdua i creuant una canonada de reg, deixarem a la nostra dreta un camp de presseguers. Baixarem per una senda molt pedregosa en direcció a un garrofer que deixarem a la nostra dreta. Baixarem a una prada per un camí agrícola, que voreja la faldilla del pujol on està situada la Torre d'Alèdua a la nostra esquerra.
Per un camí a la nostra esquerra, pedregós i en pujada, podrem accedir a la Torre d'Alèdua per a visitar-la. Una vegada acabada aquesta, tornarem a aquest punt i per un camí asfaltat anirem a la DRETA en suau descens cap al Camí de la Marquesa. Arribats a aquest punt passarem l'encreuament RECTE, continuant el nostre camí cap a Llombai, al revés de l'anteriorment ja realitzat.
Girarem a l'ESQUERRA, en suau baixada per a passar el pont i no abandonarem en cap moment l'asfaltat. Girarem a la DRETA en lleu pujada per a afrontar dues corbes esquerra-dreta. En aquest encreuament anirem a l'ESQUERRA cap al cementeri, que deixarem a la nostra dreta per a arribar a l'entrada del poble.
Passarem l'encreuament RECTE, quedant a la nostra esquerra el parc d'alts pins. Entrarem RECTE pel Carrer València fins a arribar a la Plaça de l'Església, punt i final del nostre recorregut.