PR-CV 439 SENDERO DEL PALMERAL

Entitat promotora: Ayuntamiento de Elche

El sender circular del palmerar és el primer sender homologat que es va a crear a Elx en el qual l'element principal és la palmera recorrent a través multitud d'horts situats de nord a sud i d'est a oest tractant de no perdre la connexió amb les palmeres durant tot el recorregut.

15-06-2015
juliol de 2020

Horts del Pontos - Creu del Terme - Torre de Vaíllo - Mirador del Valle Trenzado y Acequia Mayor - Edificio Molí del Real - Centro de Visitantes - Palacio Altamira y Santa María - Hort de les Portes Encarnades - Torre Ressemblanch

El recorregut començarà en la plaça del centre de congressos d'Elx direcció sud fins a passar el col•legi Hispanitat per a girar a l'esquerra i creuar l'Hort dels Pontos i l'Hort del Sol fins a arribar a la seu de la policia nacional on tornarem a entrar a l'Hort del Gat, antigues instal•lacions de l'Estació Phoenix i de les escoles tallers d'Elx. En eixir podrem veure els exteriors de 2 cases tradicionals de palmerers on es produeix el palmell blanc per a diumenge de rams i seguint el sender travessarem l'Hort de Vila Carmen fins a arribar a la casa de l'empresari de calçat Miguel Hernandez. Des d'allí a solament uns escassos 200m passarem per l'Hort de Jaume I i entrarem per l'Hort de Vicentet fins a arribar a l'eixida nord de l'hort on podrem contemplar els exteriors de la fàbrica de Farines que representa un vestigi de la indústria il•licitana del segle XIX i que encara té activitat, que es troba al costat de l'estació de tren i d'autobusos. Una vegada eixim de l'hort, ens dirigirem a l'Hort de la Torre que està just al davant on està el conservatori de música i la Torre de Vaillos, un dels miradors més emblemàtics del palmerar i antiga torre de guaita. Després de passar per la torre de Vaillos anirem més cap al nord per a creuar, passant pel camí entre els horts de Revenga i la Molinera fins a situar-nos enfront del nou Convent de les Clarisses, que serà el punt més septentrional del sender i a partir d'ací començarem a recórrer el tram oest del sender direcció sud on nostra primera parada serà en el parc de trànsit on hi ha un punt-mirador del vessant del Rio Vinalopó que es poden albirar 5 dels 9 ponts i passarel•les que hi ha en la ciutat i la vall trenada. Després del parc de trànsit creuarem al parc municipal on visitarem el Molí del Real, el centre de Visitants, L'oficina de Turisme, Hort de Baix i el Castell d'Altamira, un castell d'època medieval integrat en la ruta dels castells del Vinalopó i que en l'actualitat forma part del MAHE.
A partir del Castell d'Altamira, tot el recorregut ho farem pel vessant del Vinalopó passant per tots els ponts que uneixen un extrem i un altre d'Elx, alguns d'ells de gran valor històric fins a arribar al pont més meridional d'Elx en l'actualitat, anomenat pont de la Generalitat. Des de l'Hort de Casimira al costat del pont, creuarem a l'Hort de la Verge i a continuació passarem per la perifèria d'altres horts públics i privats fins a arribar a la torre de Ressemblanc, una altra Torre de guaita que connecta amb la de Vaillos integrada en l'Institut de FP La Torreta, que serà el punt més meridional del sender. A pocs metres de la torre, passarem per l'hort de l'Escorxador on podrem veure l'antic escorxador hui transformat en un centre cultural i també la remunta de cavalls. L'últim tram per a finalitzar el sender des de l'antic escorxador, hui denominat Escorchador, seguirà direcció nord passant per diverses palmeres singulars i creuant un llac artificial en l'Hort del Montjo fins a arribar al punt d'arribada en la plaça de centre de congressos.