PR-CV 454 SENDERO XIQUI

Entitat promotora: Ajuntament de l'Énova

Estat de l'homologació: En vigor

15-07-2021

Parking del Calvario - Ermita - Cruce carretera CV-575 Puerto del Sapo - Loma Baladre - El Cabezo - El Perdut - Pozo Collado - Área recreativa - Pi de Ambrosio - Cueva de los Frailes - Els Francs - Barranco Largo - Cantera y vías del AVE- Yacimiento Villa Cornelius - L'Énova

El punt de partida d'aquesta ruta es troba just en el panell informatiu que hi ha emplaçat al final del Carrer Sant Antoni, dins de la zona habilitada per a l'estacionament de vehicles.
Comencem direcció cap a l'Ermita, després d'uns metres en lleuger ascens, arribem a l'Ermita del Calvari, situada a 95 metres d'altitud.
Des de l'Ermita prendrem el sender en sentit SE direcció a la coneguda popularment com La Creu Alta, trajecte de 1Km i 500 metres, on creuarem per diferents serres, com la serra 'Valenta', o la serra anomenada 'La Lloma', fins a arribar i creuar també pel molt conegut 'Port del Gripau', (Carretera CV-575). Una vegada en la 'Creu Alta', situada a uns 104 metres d'altitud, podem contemplar unes vistes realment meravelloses, sent el mes d'agost un punt magnífic per gaudir de les llàgrimes de 'Sant Llorenç'.
Després, anirem pujant direcció al 'Cabeço' situat a 180 metres d'altitud, sent aquest punt el més alt de tot el recorregut. Durant aquest últim tram d'1 quilòmetre i 250 metres de longitud, passarem per l'antic Camp de Tir de Coloms, així com per la pista d'aterratge, on solen aterrar les avionetes encarregades de la fumigació per al control de plagues. A més de les vistes ja esmentades, també podem gaudir, d'una de les serralades més importants de tota la Comunitat Valenciana, el Montdúver a la comarca de la Safor, de 841m d'altura. Ara la senda ens guia direcció a la zona forestal coneguda com el 'Pi d'Ambrosio'. Durant tot aquest recorregut d'aproximadament 3km, passarem per diferent muntanyes del terme municipal, com la muntanya anomenada 'El Perdut'.
El 'Pi d'Ambrosio' és un paratge natural de gran valor mediambiental, molt benvolgut per tots els veïns i veïnes de Ènova. Sent la zona on la gent sol anar a passar el dia en contacte amb la naturalesa, cuidant i gaudint d'aquest privilegiat entorn natural.
Actualment aquesta zona esta mínimament condicionada amb paelleres homologats, així com diverses fonts d'aigua potable. Des de l'ajuntament s'estan realitzant totes les gestions necessàries per a aconseguir que aquest espai seguisca declarat Paratge Natural Protegit. Des de Pi d'Ambrosio iniciarem el camí de tornada cap al poble de Ènova. Agafem el camí asfaltat durant uns 200m, fins a incorporar-nos novament a la senda forestal, just on el camí es parteix bruscament en la dreta, nosaltres agafem novament la senda direcció O-SO. Durant aquest tram de senda, ens trobem amb les marques de les calçades Romanes.
A poc a poc anem agafant altura fins a arribar al desviament de la 'Cova dels Frares'. Seguint aquesta senda, ara en sentit de baixada, anirem a trobar-nos amb un tram de pista de ciment, fins a arribar a casa Andreu. Just ací, torçarem a la dreta en direcció N. Baixant ens trobarem amb un encreuament de camins, conegut com 'Els 4 Camins', agafarem la primera a la dreta, i ho deixarem uns metres més endavant girant novament a la dreta, entrant per una zona muntanyenca que queda entre dues explotacions agràries, per a arribar finalment a una de les meravelles històriques més grans de l'Ènova, la mil•lenària Pedrera Romana.
Des de la Pedrera Romana, anirem direcció al conegut com el 'Corral de Nelo', agafant la senda en direcció a la nova Pedrera, generada aquesta durant l'extracció de la pedra necessària per als terratrèmols de les vies del tren d'alta velocitat. Baixarem pel lateral d'aquesta nova pedrera. Voregem la carretera, fins a arribar a l'encreuament. Caminarem al costat del trajecte ferrocarril en direcció al Cementeri Municipal, per a poder arribar a la joia que és la Vila Romana, 'Vil•la Comelius'. Finalment, anirem direcció al nucli urbà, completant d'aquesta el recorregut.