PR-CV 122 SENDA DEL BARRANC DELS TARONGERS

Entitat promotora: Ajuntament d'Ontinyent

Estat de l'homologació: En vigor

Recorrerem l'imponent barranc dels Tarongers, un dels espais naturals més singulars del Paratge Natural Municipal 'Serra de l'Ombria–Pou Clar', tant per la geologia, abrupta i espectacular, com per l'extraordinària concentració d'antics molins de gra, batans i fàbriques, conformant un espai d'alt interés quant a l'arqueologia industrial.

Sender amb interés historicoartístic
11-01-2021

• Serra de l'Ombria - Pou Clar (Paratge Natural Municipal)
  • Serres de Mariola i Carrascar de la Font Roja (LIC - LLoc de Importància Comunitaria)
Informació meteorològica:

Carretera CV-81 (Ontinyent-Bocairent) - Molí de Pep Joan - Ermita de Sant Antoni (Bocairent) - Pont de darrere la Vila - Coll de la Dona - Alt del Castellar -Carretera CV-81 (Ontinyent-Bocairent)

El panell informatiu de l'inici del sender el trobem al km 3,4 de la carretera CV-81. Accedim al barranc pel camí que ens porta al pou municipal d'Ontinyent, on aboca per la dreta el barranc de les Penyes Roges. Seguim pel camí i ens apareix la fonteta del barranc dels Tarongers. Una mica més endavant, prop del molí de Patiràs, deixem el camí i prenem la senda que ens condueix pel mateix llit del barranc, al costat de verticals parets calcàries, tota una escola per a escaladors de la comarca. Creuem el rierol a l'altura del molí de Lluna d'Ontinyent i la senda remunta fins a una torre d'alta tensió. Tornem a baixar de nou per a penetrar en la fronda del riu, on trobem la fàbrica de Beneito . Continuem ara pel camí, passem novament el riu i arribem a la fàbrica de Pep Joan, on podem contemplar les restes d'una sénia hidràulica molt singular. Seguim en direcció sud entre murs d'antics bancals. Novament per la senda, traiem el cap ara al barranc de la Fos, ja en terme de Bocairent. La senda va pujant altura i passa pel molí de Lluna de Bocairent. Arribem a un serral i baixem per una peculiar senda d'escalons picats sobre la pedra viva, fins a un encreuament de camins ja en zona de secans. Des d'ací la sendera ens acosta al nucli antic de Bocairent, passant per l'ermita de sant Antoni Abat i la font cabalosa d'en Ferrís amb el seu safareig. Refem els nostres passos fins a l'encreuament de camins i ara prenem el camí Vell d'Ontinyent, durant segles la via de comunicació entre les viles reals d'Ontinyent i Bocairent. Avancem ara en altura, per la carena del vessant aquest del barranc, amb bones panoràmiques de la serra de Mariola. Travessem un pas de roca tallada i arribem al coll de la Dona, on abandonem el camí Vell i per un sender per pujar a l'alt del Castellar, un turó panoràmic entre barrancs i amb restes d'un poblat andalusí. Baixem en ziga-zaga cap a l'espectacular barranc de l'Aladern, travessat per la carretera CV-81 i per la línia de ferrocarril Xàtiva-Alcoi; barranc on hi ha també antics molins i batans. Finalment la senda ens baixa a l'entrada del barranc dels Tarongers, on acaba el recorregut circular.

Observacions:

Fotografies: Vicent Guerola (C.E. Ontinyent)