PR-CV 190 LAS MORATILLAS

Buñol
Zona de Acampada
15-07-2000

Buñol - Parque San Luis - Camino de la Jarra - Puente Natural - Camino del Carcalín -Cuevas de la Arena - puente de hierro tren - Cueva Grande - Barranco del Carcalín -vías del tren - senda de trashumancia Cañalarga , Corral de Ismael - sierra de la Estrella - Puntal de la Hoya de Macastre - Posico Peludo (cabecera Bco. Tollo) - senda Alto de las Palomas - sierra Malacara - Era Florentín - Collado del Perro - Pico de la Nevera, pista al Collado de Maricardete - Collado Umán - Fuente Umbría - (conexión con las Moratillas y con el GR 7 etapa Rebollar-Tabarla).

Seguirem la senda de la Jarra realitzant primer un 'vadeig' per una passarel·la al marge dret i després a l'esquerre, a partir del qual començarem a ascendir, el que ens permet veure els gorgs on ens podem donar un bany si el temps acompanya. Passem per l'enllaç amb la Senda Comarcal Cueva Las Palomas (Yátova) Jarra, des d'on tenim unes magnífiques vistes dels estrets del barranc del Carcalín i poc després arribarem al Pont Natural "Sostre" de la Cova del mateix nom (405 m). Pujarem per una grimpada fàcil, fins al tram que ens portarà fins a una gran llosa inclinada (platja fòssil) i per la comisa dreta del riu des d'on ja s'albira el Barranc Carcalín.
Poc després arribarem al Camí de Carcalín, que deixarem a la dreta per a baixar cap a les coves d'Arena i convertint-se ací de nou en senda. Passarem entre la via fèrria i la roca tallada per a obrir pas al tren. Després de passar al costat del pont de ferro arribarem al fons del barranc i la Cova Gran, abric fins fa poc de pastors. Seguirem pel Barranc Carcalín cap amunt sense possibilitat de pèrdua, el que aprofitarem per a observar la vegetació típica d'aquest racó (baladres, gemecs,...) També és una zona on nien multitud de xicotets ocells pel que mantindrem un discret silenci per a no destacar massa en l'entorn. Arribats al dic, el sobrepassarem per les escales del seu flanc esquerre i continuarem riu amunt durant 20 minuts fins a arribar al camí que, de manera ascendent, ens portarà fins a les vies del tren. Creuarem amb les precaucions degudes començant l'ascens cap a Cañalarga ; primer per una antiga senda de transhumància i després al llarg d'una xarxa de camins amb alguns trams de ciment, que donen accés a múltiples cases de muntanya. Finalment, a través d'un viarany que dona servei a uns camps de secà accedirem al Camí de Cañalarga , just a l'altura del "Corral d'Ismael o de la Pichera".
Seguirem pel camí de Cañalarga direcció nord-oest fins a la segona entrada a l'esquerra per la qual, reparant en senyals i marques i després de descendir a un xicotet barranc, ens encaminarem cap a la Serra l'Estrela, xicoteta formació de llomes i muntanyes situada a manera de contrafort en la Serra de Malacara. Després de poc més d'una hora d'haver deixat el Camí de Cañalarga , haurem arribat al Puntal de la Foia de Macastre . Ací caldrà anar amb compte, perquè l'obertura de camins i rehabilitació d'uns altres pot portar a confondre'ns. Deixarem al Nord la vista de la població de Siete Aguas i un poc més a l'est el Parc Eòlic i descendirem durant mitja hora, direcció sud-oest cap al profund de la Foia de Macastre molt pròxims a la línia d'alta tensió. Una vegada a baix, passarem al costat del 'Posteo Peludo' just al cap del Barranc del Tollo. Ací mateix agafarem un camí, durant poc més de 200 metres, fins a la senda que comença el fort ascens a l'Alt dels Coloms fins a una pineda, ara incendiada. La creuarem direcció ascendent i ja a la part alta de la Serra Malacara, travessarem una zona de 'pimpollos' molt densa que, entre reductes de carrasques, ens arribarà fins a l'Era Florentín. Ací agafarem un camí per a enllaçar amb la pista que puja al Pic la Nevera que seguirem direcció ascendent i, després de passar al costat del serral del Barranc El Gos, arribarem a l'encreuament amb la pista nova (1.048 m). Ací deixarem la pista nova i pujarem el tram que ens queda fins al cim (1.118 m) i descendir per una senda, a vegades de fort pendent, on haurem de seguir les marques per a trobar el camí. Des del cim es pot observar una magnífica vista de la Foia de Buñol i comarques limítrofes que en dies clars, ens permet veure cims com el Caroche o l'emblemàtic Penyagolosa.
Després d'un quilòmetre, aproximadament, de baixada desembocarem en la pista que uneix la N-lll amb el Llogaret de Millars, a l'altura del Tossal de Maricardete. Marxarem per ella direcció Millars (sud sud-est) durant poc més de quatre quilòmetres passant per l'encreuament del Tossal Umán, final de la carretera que ve de Buñol. Continuem ja direcció clarament oest i arribarem al camí que baixa fins a la Font Ombria. Si seguim un quilòmetre més, arribarem fins al final del PRV-190, on trobem un altre panell just en el punt on s'enllaça amb el GR 7.