PR-CV 53.3 VARIANT III SENDER DE PEDREGUER

Entitat promotora: Centre Excursionista de Pedreguer

Font d'Aixa
Enllaç PR-CV 53.4

Barranc Font d´Aixa, enlace con PR-CV 53 – Castell d´Aixa, enlace con PR-CV 53 – Muntanya Gran – Corral de la Mata – Caseta Migjorn, enlace con PR-CV 53.2 – Barranc Migjorn, enlace con PR-CV 53.4

Començarem el recorregut a la font d'Aixa, a la que arribarem per la carretera CV- 748, Km. 5, una vegada junt a la bassa anirem rumb Oest, poc desprès de creuar el barranc d'Aixa, trobarem la desviació al poble de Lliber i a 300 m  més  arribarem  a una bifurcació la qual prendrem rectes amb direcció al 'Llibre', passarem junt a una casa en ruïnes que era un antic molí d'aigua y de nou creuarem el barranc d'Aixa per anar poc a poc ascendint sempre direcció Oest cap al pic que tenim al davant.
Poc desprès de passar les ruïnes d'un altra casa de pedra seca (cal parar atenció perquè als voltants de la casa hi ha un pou sense coll i es perillós arrimar-se, encara que hi te unes rames damunt per protegir-lo)  de bell nou creuarem el barranc i iniciarem la pujada en ziga-zaga cap al Llibre, que es una formació rocosa formada per estrats que sembla un gran llibre petri i del que tindrem una bona vista en poc mes de mig quilòmetre, una vegada passat l'abans esmentat barranc.
El sender segueix uns altres 360 m hi trobarem una cruïlla que prendrem a l'esquerra, a partir d'ací el camí es pràcticament pla, fins arribar al pou del castell d'Aixa, a on comença la pujada al cim del pic (606 m) en el que estan les restes del fort que dona nom a aquest munt i del que poc queda, sols una construcció rectangular que ben be podria ser l'aljub de la caserna que avanç ocuparia tot el cim.
A uns metres d'arribar al vèrtex geodèsic, trobarem l'enllaç amb el sender principal que baixa cap a l'altra banda del pic.
Aquesta variant torna arrere pel mateix tram que hem pujat, passarem pel pou i en el següent encreuament, anirem rectes rumb NE, passarem un arbre tombat al camí fent una petita pujada i aleshores el sender ja va quasi pla tota l'estona, cal anar en compte ja que al costat del camí s'hi troba un pou sense coll i encara que està a uns metres del sender es perillós. Poc desprès trobarem una cruïlla, nosaltres anirem recte i en un quilòmetre enllaçarem amb la variant II que ens surt per la nostra dreta, continuarem recte, girarem el morro de la muntanya i robarem un altre encreuament que prendrem a l'esquerra, rumb SO, deixant així el tram de la variant II amb el que havíem coincidit.
Ara el sender va descendint, passarem per un aljub o cisterna, encara que molts caminants ho fan, no es aconsellable beure d'aquí, poc desprès el sender ja agafa una pendent descendent prou important, fins arribar a un coll baix d'un pic a on hi ha l'enllaç amb la variant IV, sent el final d'aquesta. Des d'ací podem visitar el Castellet de l'Ocaive, seguint la Variant IV a l'esquerra o tornar al lloc d'inici que podem fer-ho tornant arrere fins l'encreuament anterior i per la Variant II arribarem a la font d'Aixa