SL-CV 103 SENDERO PINAR

Entitat promotora: Ayuntamiento de Torralba del Pinar

Sender amb interés mediambiental
15-09-2009

• Serra d'Espadà (Parc Natural)
  • Serra d'Espadà (ZEPA - Zona d'Especial Protecció per a les Aus)
  • Serra d'Espadà (LIC - LLoc de Importància Comunitaria)

Plaza de la Iglesia - Caseta Informativa - Fuente del Cerezo - Pista asfaltada de Villamalur - Bifurcación sendas / GR 36 - Fuente Montalbanas - Cruce pista asfalta de Villamalur - Collado de la Majadillas - Las Eras - Plaza de la Iglesia

El recorregut dóna començament en la plaça de l'Església – amb una font en el centre – de Torralba del Pinar, a uns 746 m sobre el mar.
Per un pas de vianants es creua la carretera CV – 203 en direcció sud i per un camí empedrat es puja cap a les Eres, zona on antigament es trillava. Just a l'esquerra figura la caseta informativa amb el panell explicatiu de la ruta SL-CV 103. Annex a la mateixa s'alça un pal direccional del GR 36 'Trans-Espadán', doncs tots dos senderes s'enllacen en aquest punt.
Uns metres més endavant es gira esquerra i es continua fins a arribar a la Font del Cirerer.
Es deixa aquesta a la dreta i s'ascendeix fins a la trepitja asfaltava de Vilamalur, la qual s'ha de seguir durant amb prou faenes uns 150m fins a arribar a un senyal indicatiu (a esquerra) de la Font Montalbanas.
A continuació es produeix la bifurcació de sendes: el GR – 36 avança cap a SE. Des d'aquest punt, i mirant cap a l'E, s'observa un turó elevat enmig del barranc (el GR-39 el Villahaleva, antic assentament originari del poble de Torralba.
La senda condueix fins a la Font Montalbanas, senyalitzada a dreta i distant escassos metres. A partir d'ací s'inicia un fort ascens i es creua novament la pista asfaltada de Vilamalur.
Es puja fins al Collado de la Rocha pel tram més empinat de la ruta: 200 m de desnivell en amb prou faenes 700 m de recorregut. Una vegada el Collado, es gira a esquerra cap al NE a l'altura d'un pal direccional i es camina breument per una nova pista.
Després d'aquell curt tram, la senda es desvia a esquerra cap a la Pineda o també conegut com 'La Santa'. Hui només queden restes del camí, les trinxeres i la capella, tot açò molt deteriorat.
De manera optativa, des d'ací es pot ascendir per una senda a esquerra al vèrtex geodèsic de la Pineda (1.102m), punt més alt de recorregut i tan sols a uns 100m de distància. En condicions de bona visibilitat, la panoràmica és magnífica en qualsevol angle i fins i tot pot veure's al S el Mediterrani. Es retorna per la mateixa senda i torna al SL-CV 103 en direcció E.
Es passa al costat de la Bassa de la Pineda i, en animat descens, s'arriba de nou a la pista forestal. Allí es gira a esquerra i s'avança uns metres fins al següent pal direccional.
En arribar a aqueix punt s'abandona la pista, es gira bruscament a dreta i es descendeix per una estreta senda. Es camina ara per la vessant nord i aquest fet s'aprecia per la humitat regnant i un exuberant vegetació de sureres, carrasques, pins i sobretot falgueres.
El descens, notable en alguns moments, continua la senda es transforma de nou en pista i es passa al costat de la Bassa de les Majadillas. Després d'avançar uns 30 m per la pista, un pal direccional assenyala a esquerra el camí de baixada cap al poble. Una vegada depassat el paratge de les Eres, es descendeix novament pel camí empedrat fins a creuar la carretera CV – 203 una altra vegada. Uns metres al capdavant s'albira ja l'església i la plaça, punt final del recorregut.