PR-CV 276 SENDERO DE AYODAR

Entitat promotora: Ayuntamiento de Ayódar

Sender amb interés mediambiental
15-01-2013

• Serra d'Espadà (Parc Natural)
  • Serra d'Espadà (ZEPA - Zona d'Especial Protecció per a les Aus)
  • Serra d'Espadà (LIC - LLoc de Importància Comunitaria)

Fuente Larga, Ayodar - Corral de la Viñalta - Corrales de Alto de Villamalur - Barranco de la Rambla de Villamalur - Villamalut - Área recreativa de la rambla - Collado Torralba/Villamalur -, Final pista y cruce barranco - Monte del Rebillo - Fuente de la Peña - Caseta del Prado - Fuente Larga, Ayódar

Eixim d'Ayodar des del paratge de la Fuente Larga, situat a l'entrada del poble, en un bell lloc d'esbarjo, amb taules i barbacoa, per la pista asfaltada que naix allí mateix en direcció oest. A 200 m deixem la pista que s'encamina cap al poble i prenem una altra de terra que ix per la nostra esquerra, Anem deixant les següents pistes: a 400 metres de l'inici de la ruta una xicoteta pista de ciment que per la nostra dreta baixa a les hortes. A 800 metres una pista a mà esquerra. A 1.300 m. una senda a la nostra dreta. A 1.600 m. hi ha una bifurcació, i prenem la dreta.
Una mica abans d'arribar al Corral de la Viñalta, que es troba a mà dreta, sorgeix una ampli sender a la nostra esquerra que prenem. Als vint metres el sender es bifurca, havent de prendre el camí de l'esquerra.
A l'esquerra de la pista sorgeix una sender, que prenem. El sender aboca a la pista que deixem anteriorment. El seguim en ascens cap a l'esquerra durant 40 metres, prenent després un sender que sorgeix a la nostra dreta.
Tornem a la pista. Seguim ascendint per ella, arribem a Corrals del Balsón. Prenem el sender que sorgeix a mà esquerra una vegada passats els corrals, arribem a Corrals de l'Alt Vilamalur. Des d'ací s'albira per primera vegada el poble. La senda inicia una baixada, eixim a una pista, que seguim per la seua esquerra, en descens.
Creuem el barranc de la Rambla de Vilamalur i comencem a ascendir per la pista, deixem la pista i prenem una senda a mà dreta que en acusat ascens i entre llanxes de pedra ens portarà al poble. El camí està empedrat en alguns trams. Un poc més endavant deixem a mà dreta uns corrals derruïts.
Arribem a Vilamalur i prenem el carrer a mà esquerra, cap a l'Era del Concejo de Vilamalur, on comença la carretera que baixa a Suera i Onda. Eixim del poble per la pista asfaltada que va cap a Torralba i Pacías i que naix en l'Era del Concejo, on se situen els dos bars de la població.
Ix una altra pista asfaltada a mà esquerra, que deixem. Deixem a la nostra dreta el cementeri de Vilamalur. Arribem al fons de la rambla, on està instal•lada una Àrea recreativa, amb jocs per a xiquets, barbacoes, i una font. La pista es bifurca i prenem la de la dreta que es dirigeix a Torralba. Veiem les marques roja i blanca del GR 36 que ens acompanyaran durant un tram a partir d'ara. Ix una pista a la nostra esquerra que deixem. Seguim per la pista asfaltada, deixem la pista i prenem una senda a mà esquerra. Anem ascendint pel vessant de la muntanya. Els senyals del GR segueixen amb nosaltres.
Eixim novament a la pista asfalta, que seguim en ascens per la nostra esquerra, prenem un sender que sorgeix a mà esquerra de la pista, arribem a l'alt del serral, i creuem la pista que deixem anteriorment. Entrem en una pista de terra que quasi immediatament es bifurca, i prenem la de l'esquerra, en franc descens. A partir d'ací el GR 36 pren un camí diferent al nostre.
Arribem fins a un pi alt, solitari i molt inclinat a l'esquerra del camí. Enfront del mateix naix la senda que baixa i creua el xicotet barranc de l'esquerra i comença a ascendir. Creuem el Barranc del Tajuelo, que anem deixant a la nostra esquerra.
Muntanya del Rebollo. Des del seu cim podem veure enfront de nosaltres el massís de Penyagolosa. Hi ha una empinada pista a la nostra dreta que es va usar per a traure fusta. Ens dirigim cap a ella, però de seguida podem veure a la nostra esquerra la senda que hem de seguir. Passem pel costat d'uns corrals abandonats (Casetes de Federe i Corral de Fuente de la Peña). Més endavant veurem en el fons del barranc de la nostra esquerra, una bassa natural d'aigua. Sorgiment de la Fuente de la Peña. Diuen que les seues aigües vénen bé per a augmentar l'apetit.
Caseta del Pardo. Entrem en una pista que seguim a mà dreta. Corrals de Viñalta. Deixem a mà dreta la pista per la qual ens desviem a l'inici de la ruta. A partir d'ací el camí de retorn fins a la Fuente Larga és el mateix que prenem al principi.