SL-CV 13 CORTES DE PALLÁS - SENDA DE LA CORTADA

Entitat promotora: Centre Excursionista de València

Cortes de Pallás
15-11-2000

Cortes de Pallás, enlace GR 7, PR-CV 251 y 252 - huerta (almeces) - camino de herradura de la Cortada -Cueva de la Mota - paso por los Cintos - vértice geodésico de la Cortada - Embalse Cortes II - Paso de la Franca, Paraje del Corbinet - Cortes de Pallás

La ruta la iniciem des del mateix poble, prop de la font de Xapolé, al costat de la carretera asfaltada que puja al Queixal. Per a arribar a la font hem de prendre la carretera cap a la nostra esquerra abans de creuar el pont sobre el Rierol de Corts que hi ha just abans d'arribar a la plaça de l'Església. Des del pont, en poc més de 200 m, arribem a la font.

En realitat la sendera s'inicia uns metres abans d'arribar a la font, al costat de la bassa dels antics safaretjos. La sendera inicia prompte una forta pujada entre terrasses de cultiu deixant un parell de camins a la nostra esquerra, creua després un camí transitable per a vehicles que ens porta des del poble al paratge conegut com el Corbinet. Hem de creuar-ho i continuar pujant, girant lleugerament la direcció cap a la dreta (SW). Poc després de creuar aquest camí, la sendera passa per una casa de camp de nova construcción, en aquest punt el camí s'estreny i canvia el paviment de formigó pel de pedra i terra. Quan portem un poc més de 10min des de l'inici i coincidint amb el final dels camps cultivats, la sendera es bifurca formant en aquest punt un circuit tancat que podem continuar-lo prenent el sentit de les agulles del rellotge o el sentit antihorari. Es recomana prendre la primera opció. Seguint aquest sentit que discorre per l'esquerra, la sendera segueix la pujada buscant el “muralló” rocós del cint del mig, en aquest punt el camí presenta una bona conservació del seu paviment empedrat d'antany. Arribem a la base de l'estrat rocós i aprofitant la clivella que ha llaurat un xicotet barranc el camí es retorça en diversos llaços per a superar aquest muralló de roca, en el qual podem observar algun equipament modern per a l'activitat d'escalada esportiva. Aquest és un dels punts més singulars i bonics del recorregut. Una vegada situats a la part alta de l'estrat rocós el camí contínua sobre una plataforma rocosa en direcció NE, que és un mirador natural sobre el poble i l'embassament. De nou continua guanyant altura per a buscar un nou pas estratègic que ens situarà per damunt del cint superior, en aquest tram podem apreciar murs de fins a 10 m que suporten el paviment del camí en un lloc de fort pendent. Superat aquest obstacle natural, la sendera remunta el xicotet tàlveg de dalt fins a connectar amb una pista que envolta el depòsit superior del Queixal, just en aquest punt trobem un panell informatiu que ens parla del paisatge que hem vingut contemplant, acompanyat d'unes fotos i un mapa del recorregut de la sendera. Continuant el nostre itinerari per la pista de la nostra esquerra ens trobem amb la vista del gran talús del depòsit del Queixal, fins a arribar de seguida al reixat metàl·lic que impedeix el pas. Una vegada en el reixat continuem al costat d'ella direcció SW uns 10 minuts, quan la pista va canviant de direcció cap al S primer i després cap al SE, podem veure una fita de pedres al costat d'un pi jove aïllat, en aquest punt abandonem la pista per a prendre de nou un caminet que ens porta per la plataforma calcària quasi plana. Al final d'aquesta esplanada veurem la forta entalladura erosiva de la capçalera del Rierol de Corts. El camí que hem seguit torça a la dreta i comença a descendir en fort pendent i sòl pedregós i solt. Al final d'aquest tram de descens d'uns 50 m de desnivell, el recorregut ens situarà a dalt d'un estrat dur del cantil superior del Queixal. És un altre dels punts singulars del recorregut, perquè per a salvar la dificultat, a més d'aprofitar les clivelles del cantil, en part s'ha excavat la senda en la roca. Superat aquest pas, la senda, ben marcada a partir d'ací, ens porta en fort pendent i poc més de 1km de distància fins al llit del Rierol de Corts, passant abans per una bifurcació del camí prenent el ramal de la nostra dreta (al nostre sentit de marxa). En quasi tot aquest tram tindrem a la vista la singular formació rocosa de la Finestra de l'Àguila, enfront de nosaltres o a la dreta, en el cantil del cint superior. En arribar al llit del rierol remuntem el vessant oposat fins a aconseguir una pista que prenem en sentit descendent (dreta) i que prompte abandonem prenent un caminet que baixa a la nostra dreta amb fort pendent a buscar de nou el llit del Rierol de Corts. Una vegada en el llit del rierol, si girem la vista arrere, podrem veure la Cascada de Tobas, formació geològica singular. Seguim quasi un centenar de metres pel llit del rierol fins que una altra xicoteta cascada de Tobas ens talla el pas, abandonem el llit del rierol per la dreta aigües avall seguint-lo paral·lel però perdent menys altura. La sendera entra en una zona de cultius abandonats i va perdent altura alhora que contorneja el Queixal buscant el poble, quan comencem a veure les cases de la població ens ix a la nostra esquerra un camí que descendeix cap al paratge del Corbinet, que es troba a uns 100 m. Continuem per la nostra sendera fins a aconseguir el punt de tancament de circuit pel qual hem passat en pujar, des d'ací en uns 10min estem en el panell d'inici del circuit.