PR-CV 138 ESLIDA - CHOVAR

Chovar
15-10-1998
juliol de 2021

Eslida (enlace con PR-CV 137 y GR 36) - Fuente Matilde - Fuente Castro - Coll Rois (enlace GR 36) – Nevera Castro – Mina Mercurio - Embalse de Ajuez - Chovar

L'itinerari comença a Eslida, al costat de la CV-223, lloc també on comencen les sendes SL-CV 101 i PR-CV 352. Des del panell informatiu prenem direcció cap al nucli urbà, cap a la Plaça del Molí, lloc on hi ha instal·lat un pal de direcció. Ací se separa el PR-CV 352 i coincidim també amb el GR-36 amb el qual compartirem traçat fins al Coll Roig, des d'ací i seguint l'adreça que ens marca el pal i les marques seguirem pel carrer en direcció Sud-est, també en coincidència uns metres amb l'SL-CV 101. Arribarem al final del poble sempre recte i passarem al costat del safareig del poble, que se'ns quedarà a la nostra dreta. Sense deixar la ferma formigonada arribarem a un pal del GR en el qual trobem també un senyal de la nostra senda, continuarem per la senda cap amunt entre cultius al costat del GR. Uns metres més endavant eixim una altra vegada al camí formigonat entre camps on enllacem novament uns pocs metres més amb l'SL. Una vegada creuat el xicotet barranc ens trobem en el picador de Cavalls, on la nostra senda i el GR prenen direcció dreta i l'SL cap a l'esquerra (aquest SL el tornarem a trobar al seu final). Continuarem per un camí asfaltat cap a la Font de Castro, una vegada acabat l'asfalt, el nostre itinerari es converteix en senda entre cultius al principi i per muntanya uns metres més endavant, per una senda serpentejant arribarem a una pista forestal, prendrem direcció dreta fins a l'altura d'un pal de direcció (lloc on finalitza l'SL-CV 101), aquest ens indica que hem de seguir per una xicoteta senda que té la seua entrada un tant deteriorada però que uns metres més endavant conserva l'antic empedrat que denota que va ser una senda molt transitada, per ella i en coincidència amb el GR i ara també amb l'SL arribarem uns metres més cap a dalt a l'anomenat Coll Roig, lloc on a més de trobar un pal de direcció, totes les sendes se separen, l'SL i el GR cap a l'esquerra i el nostre PR cap a la dreta en forta ascensió. Després d'uns 500 metres d'ascensió per una bella i definida senda, arribarem a una pista forestal on a més de trobar una ruta del parc natural de la Serra d'Espadán, tenim un pal de direcció que ens indica la direcció a seguir i aquesta és: creuant la pista tal qual i a l'altura del pal, prenem una senda que naix a la nostra esquerra també en forta ascensió, en pocs minuts arribarem a la impressionant Nevera de Castro molt ben conservada, des d'aquesta, seguint la senda a un parell de minuts eixirem a una pista forestal que també és tallafocs, el nostre camí mor en una altra pista més important, prendrem direcció esquerra, passant la corba pronunciada cap a l'esquerra veurem les restes de traçat viari per a vagoneta de les mines de mercuri al costat d'una surera enorme. El nostre camí continua en descens per aquesta pista fins que aquesta mor i deixa pas a una senda ben definida per la qual sense deixar-la i sempre en descens arribarem a un camí ja a l'altura de Chovar, a la dreta, que és per on continuarem, trobem el Pantà d'Ajuez, envoltant-lo trobarem ja al costat de les primeres cases un pal de direcció, seguirem cap al poble recte fins a arribar a la CV-219, on trobarem el pal i panell informatiu.