PR-CV 37 SANT CRISTÒFOL - MONTCABRER - SANT CRISTÒFOL

Entitat promotora: Centre Excursionista Contestà

Magnífica sendera per la Serra Mariola, circumval·lant el cim del Montcabrer, i recorrent totes les seues fonts. Amb possibilitat d'arribar al seu cim, veurem al NE, tota la serra del Benicadell i l'embassament de Beniarrés, i al SW, tot el parc de la Font Roja i el seu magnífic cim del Menetjador.

1.050 m

Sender amb interés geològic
Sender amb interés historicoartístic
Sender amb interés mediambiental
15-09-1995
maig de 2021

• Serra de Mariola (Parc Natural)

Ermita de Sant Cristòfol - Font de les Huit Piletes - Font de Sanxo – Mas de Llopis - Divisòria (enllaç PR-CV 27, GR 7 y GR 330) - Coll del Montcabrer (Pla de les Monteses) - Barranc del Carrascalet (enllaç PR-CV 57) - Coll de Sabata (enllaç GR 7, GR 330, y SL-CV 25.3) - Refugi de les Foietes – Mas de la Penya (Bifurcació PR-CV 37.1) - Coll accés al castell de Cocentaina

Iniciem la sendera pel primer tram d'escales i ens desviem seguidament vorejant l'ermita i l'edifique del restaurant per a accedir a una carretera asfaltada, que en pujada, va deixant al nostre pas nombrosos xalets. Una vegada que es talla el camí, veiem a l'esquerra el començament de la senda, i un mosaic que il·lustra alguns dels punts pels quals passarem, les fonts, etc.
Ens endinsem en un barranc amb grans pins, i en poc més de cinc minuts, ens trobem la primera font amb aigua, coneguda com la Penya Banyà. Continuem ascendint, passem per un panell de tauler amb una vista panoràmica dels voltants, i arribem a la Font dels Huit Piletes, on podem fer un xicotet descans i beure aigua. Ací la senda es troba a l'esquerra, i puja serpentejant en direcció SW. Continuem seguint la sendera, i deixem a l'esquerra l'entrada cap a la Font de l’Heura.
La sendera continua pujant de forma continuada passant per les fonts de Esquererola, la Font de Sanxo i el Mas de Llopis. Aquest tram és sens dubte el més exigent de tot el recorregut.
Seguint la sendera principal, arribem al punt de bifurcació amb el PR-CV 27 i un senyal ens indica el desviament de pujada al Montcabrer. A uns metres es troben les senderes GR 7 i GR-330 amb els quals comparteix recorregut cap al Montcabrer.
Prenem la sendera cap a l'esquerra, flaquejant tota la falda nord del Montcabrer, coincidint amb els dos GR, fins a la Font del Pouet.
Des de la Font del Pouet la sendera segueix fins al serral del Montcabrer o Pla dels Muntesos, situat lleugerament a l'esquerra. Una vegada allí la sendera gira lleugerament cap al Sud, direcció Alcoi.
Seguim la sendera (que encara coincideix amb el GR 7 i el PR-CV 57) i just abans de les roques conegudes com Els Muntesos, es bifurca del GR 7 i gira a la dreta per a iniciar el descens pel Barranc del Carrascalet. Durant tot el barranc comparteix traça amb el PR-CV 57. Al final del mateix barranc es troba l'encreuament amb el PR-CV 57. La sendera PR-CV37 gira cap a l'esquerra en direcció al Coll de Sabata. En poc més d'un km arriba a la Font de Júlia i posteriorment a la Font de Bassiets.
Abans d'arribar al Coll de Sabata, la sendera torna a compartir uns metres de recorregut amb el GR 7 i GR 330, fins a arribar al Coll de Sabata. En aquest punt el GR-7 segueix recte direcció Sud a Alcoi, i la sendera PR-CV 37 gira a l'esquerra, en direcció al Mas del Talecó de dalt, al qual arribem en pocs minuts, i al Refugi dels Foietes.
El camí discorre en un primer tram bastant pla i després en fort descens per un barranc, fins a arribar a l'encreuament amb la pista forestal de Cap en Alt i la baixada a Mastec. En aquest punt els senyals ens indiquen el camí que ens porta cap al Refugi dels Foietes.
Just abans d'arribar al Refugi, la sendera segueix per pista, travessa la carretera asfaltada de la pedrera, i segueix en lleuger descens fins al Mas de la Penya. Ací un senyal ens indica la possibilitat de descendir a Cocentaina seguint el PR-CV 37.1, mentre en sendera principal segueix direcció al Castell. Passem per la zona d'escalada del Mes de la Penya, i la sendera ens porta cap a unes cases, i un xicotet tram de pista asfaltada, abans d'arribar al serral d'accés al Castell de Cocentaina.
Una vegada arribats a aquest punt, podem triar entre fer una ràpida visita al Castell, abandonant breument la sendera, o baixar per la carretera asfaltada fins a accedir de nou a l'Ermita de Sant Cristòfol.

Observacions:

Des de la Font del Pouet es poden observar algunes traces directes cap al Montcabrer. És important respectar el traçat del PR-CV 37, ja que totes aquestes traces s'han anat creant fora del camí com a dreceres directes al pic i a més de confusió, estan erosionant de manera important aquesta part de la muntanya.