GR 331.1 VARIANT NORD

Entitat promotora: Mancomunitat Comarcal Els Ports

Estat de l'homologació: En vigor

A través d'aquesta variant nord, pensada per a recórrer en 5 etapes, podem conéixer alguns dels enclavaments més representatius, tant d'interés natural com etnogràfic, històric o cultural dels municipis de la comarca dels Ports i de la Tinença pels quals transcorre. Entre els paratges més destacables ens trobem amb el riu Bergants i el Parc Natural de la Tinença de Benifassà amb una flora i fauna molt representativa. D'altra banda, trobem la Creu dels Espigolars, el santuari de la Mare de Déu de la Balma, l'Ermita de Sant Marc i la de Sant Cristòfol.

2.950 m
2.750 m

Sender amb interés historicoartístic
Sender amb interés mediambiental

03-06-2022
0519-4, 1520-3, 0520-4, 0545-2, 2521-3, 0546-1

• L'Alt Maestrat, Tinença de Benifassà, Turmell i Vallibana (ZEPA - Zona d'Especial Protecció per a les Aus)
  • Riu Bergantes (LIC - LLoc de Importància Comunitaria)
  • Tinença de Benifassà (Parc Natural)
  • Tinença de Benifassà, Turmell i Vallivana (LIC - LLoc de Importància Comunitaria)

Ortells (Enllaç GR 331) - Palanques - Zorita del Maestrazgo - La Balma - Ermita de San Marcos - La Pobleta - Herbers - Ermita de Sant Cristòfol - Coratxà - El Boixar - La Pobla de Benifassà – Bc. Gatellera (enllaç GR 331)

Etapa 1. Des d’Ortells, després d'un quilòmetre deixem la carretera per a entrar en el camí fluvial del riu Bergants. A un metres creuem a l'altra riba del riu i ens dirigim cap a Palanques. En la pròpia localitat enllacem amb el PR-CV 245, el qual seguim fins a arribar a la Creu dels Espigolars, on l’abandonem i enllacem amb el PR-CV 246 direcció Zorita. Abans d'arribar al poble travessem el pont de l'antiga carretera i ens dirigim cap al nord-oest fins a arribar al Collet de la Salve. En aquest punt ens trobem amb una bifurcació del propi GR. Seguim en direcció a la Balma. Abans d'arribar hem de travessar el riu Bergants.

Etapa 2. Des de la Balma el sender torna pel mateix recorregut fins a arribar de nou al Collet de la Salve. En la bifurcació ens dirigim cap al sud-est i fins a enllaçar amb el PR-CV 363. Seguint el mateix ens desviem en un encreuament de pistes cap a la dreta i pugem per senda fins a l'ermita de Sant Marc. Des de Sant Marc ens dirigim a La Pobla d’Alcolea, primer seguint un tallafocs i posteriorment per senda per a arribar a la carretera de La Pobla d’Alcolea i a la seua localitat.

Etapa 3. Des de sa Pobla d’Alcolea iniciem el recorregut que comparteix els primers metres amb l'etapa anterior fins a dirigir-se a l’assegador del Camí de la Pobleta. Continuant per la pista arribem a un encreuament de pistes on seguim per la nostra dreta que es dirigeix a Herbers. En arribar a una bassa per a incendis observem el paisatge i la pròpia localitat al peu de la muntanya. Continuem baixant fins a arribar a un encreuament de barrancs on ens trobem amb altres senders per continuar en la mateixa direcció de la marxa fins a arribar en uns metres a Herbers.

Etapa 4. Des d'Herbers creuem el barranc d'Escalona i pugem per una senda en direcció a Coratxà. Durant el recorregut deixem a la dreta el Mas d'Andreu i en arribar al punt més alt trobem l'ermita de Sant Cristòfol. Ens endinsant en el Parc Natural de la Tienença de Benifassà. Una vegada en Coratxà el sender continua per l'esquerra a l'eixida del poble i després de creuar el rierol de l’Avellanar seguim en direcció al Boixar, on arribarem després de creuar fins a tres vegades la carretera CV-109.

Etapa 5. A pocs metres d'eixir del Boixar deixem el GR 7 a l'esquerra i continuem en direcció a la Pobla de Benifassà. Abans de començar la baixada per a arribar a aquesta localitat hem de creuar el camí que va a Fredes. Seguint el descens, el sender travessa la carretera CV-105 i finalment arribem a La Pobla de Benifassà. El camí continua per la part baixa del poble seguint el recorregut de l'antic camí reial entre Morella i la Pobla de Benifassà. Ens dirigim cap al Mas de Sinfores no sense abans deixar a uns metres del camí el Mas de la Pastora. Deixem el Mas de Sinfores a l'esquerra i arribem al Mas Roig on el sender es torna a trobar amb el GR 7. Des d'aquest moment tots dos GR seran coincidents durant 4,5 km, fins a enllaçar amb l'anell principal del GR 331.