PR-CV 116 MOLA DE LA GARUMBA (MORELLA - FORCALL)

Entitat promotora: Ayuntamiento de Morella

15-01-1998

• L'Alt Maestrat, Tinença de Benifassà, Turmell i Vallibana (ZEPA - Zona d'Especial Protecció per a les Aus)
  • Riu Bergantes (LIC - LLoc de Importància Comunitaria)

Morella - SL-CV 58 - Molí Nou - Riu Bergantes - Coll de Canteret - PR-CV 119 - Mola de la Garumba - Font de la Carrasca - Roca del Migdía - Ermita de la Consolación - Forcall

Iniciem l'itinerari en la Porta de S. Matéu de Morella, des d'aquest punt trobem senyal vertical del PR-CV 116 i del GR-7, iniciem el camí seguint les balises del GR-7, descendim per l'antic camí empedrat, travessem la carretera d'accés a Morella, continuant pel camí empedrat, arribant a un encreuament de camins en el qual el GR-7 es divideix en dos, senyal vertical del GR-7 i del PR-CV 116, prenem el de la dreta (direcció magnètica 210º), continuem per balises del GR-7, deixem un camí a la nostra esquerra, després dues a la nostra dreta arribem a la carretera CV-14, la creuem, fins ací el camí és d'asfalt i a partir d'ací de terra. Aquest ens porta al Mas del "Vaig moldre Nou", travessem el Riu Bergants i continuem pel camí de davant, aquest gira a la dreta, passem una portera metàl·lica, i allí mateix el camí gira a l'esquerra, a la dreta enceta un antic camí, el qual prenem (225º), el seguim i en algun punt es distingeix poc per la mala herba, veiem al capdavant un mas, abans d'arribar al mas, la sendera desemboca en un camí, el prenem a l'esquerra (100º) i a uns 15 m, ho deixem per a prendre una senda a la nostra dreta que ascendeix per un vessant, trobem vestigis de l'antic camí.
Arribem a un camí pel qual anem a la dreta (220º), és l'antic camí, que ens condueix a un camí més ample i definit, allí trobem senyal vertical del GR-7 i del PR-CV 116. En aquest punt se separen les dues sendes, prenem la de la dreta (260º) seguint les balises de PR-CV, ens trobem una via pecuària "Assagador de la Garumba". Passem una portera metàl·lica, després deixem un camí a la dreta amb portera metàl·lica, per a deixar els tres següents camins a la nostra esquerra, arribant al camí d'entrada al "Mas de Pereu", deixant el mes a la nostra esquerra amb una portera metàl·lica d'entrada. Trobem la carretera CV-125, "senyal vertical", fins ací hem anat per camí el qual està dins de "l’Assagador de la Garumba", tenint bona visió de Morella i els seus voltants, tenim al capdavant el "Queixal de la Garumba", que en la seua part superior la circumval·la una línia de penya-segats i la seua cota màxima és de 1.144 m. Travessem la carretera (310º) per a continuar per camí, el qual continua estant dins de la via pecuària "Assagador de la Garumba". Deixem un camí a la nostra esquerra per a arribar a una bifurcació, prenem el de la dreta (310º) passant per una portera metàl·lica, només passar, el camí es divideix en dos per a anar a la dreta i en l'altre a l'esquerra dirigint-se a la "Masia de Borras" i "Mas de Morrers" respectivament. Nosaltres prenem la senda que tenim enfront (310º), amb forta pujada al principi, i després suavitzant-se per a anar zigzaguejant i definint-se millor la traça de la senda, arribem a una "portera de fusta entre murs de pedra". La passem, la senda va en direcció oposada a la qual tirem, gir a la dreta, a penes amb desnivell per a tornar a girar a l'esquerra amb la mateixa inclinació d'arracada, al poc un nou gir al dret "senyal vertical", la senda circumval·la per davall d'uns penya-segats, arribant a la cota màxima de l'itinerari, no pugem al seu cim, quedant-nos a pocs metres.
Arribem a un serral molt ampli, dirigint-nos a uns penya-segats per a passar pel buit d'una "portera entre murs de pedra", i passant per la base dels penya-segats, zona boscosa. La senda ens condueix a un lloc on pararem esment perquè és estret i passa entre penya-segats, els quals són agulles en la part superior, arribem a una revolta d'un camí, prenem el de la dreta (320º), en sentit descendent, després de quasi un quilòmetre en una revolta del camí trobem una portera metàl·lica a la nostra esquerra (265º), la passem, allí mateix hi ha un depòsit d'aigua que la recull des del seu naixement. Trobem un antic camí el qual deixem més endavant per una senda a la dreta (320º), aquesta ens condueix a uns grans penya-segats que passem per una gran franja entre ells, arribem al seu extrem del cordal de la muntanya, impressionant visió des d'ací a dalt de Forcall i els seus voltants. A la nostra esquerra i entre grans blocs de roca descendeix l'itinerari per a girar a la dreta i anar entre murs de la via pecuària "Assagador de la Garumba".
Arribem a un encreuament de camins on es troba un depòsit d'aigua potable, fi de l'assagador, prenem el de la dreta (35º), és d'asfalt i deixar-nos en la carretera CS-8421, anem a la dreta i a pocs metres, en la part oposada de la carretera, ens trobem amb un Peiró i una xicoteta Ermita, prenem un camí d'asfalt per als vianants que va per la riba del Riu Calders, passem per una àrea recreativa i arribem a l'entrada de Forcall per un pont que travessa el riu.