PR-CV 121 SENDA DELS ENGINYERS

Entitat promotora: Ajuntament d'Ontinyent

1 valoració

La senda dels Enginyers, fàcilment reconeguda pel muret de pedra seca que la delimita va ser construïda a principis del segle XX per afrontar el projecte de repoblació forestal de la serra. Recorre les faldes de la Serra d'Agullent fins a la Covalta, en el port d'Albaida, gaudint de les vistes sobre la comarca i les caigudes occidentals de la serra del Benicadell, pas natural i històric entre les comarques de la Vall d'Albaida i l'Alcoià-Comptat.

15-03-1998
20-02-2012

• Ombria de la Covalta (Microreserva de flora)
  • Serra de l'Ombria - Pou Clar (Paratge Natural Municipal)
Informació meteorològica:

Cementerio de Ontinyent - Font de la Maciana - Enlace PR-CV 135 - Enlace PR-CV 134 - PR-CV 134.1 y la Font del Patge - Covalta

Comencem el recorregut de la senda dels Enginyers a la vora de l'inici del camí del Torrater, just a les espatles del cementeri d'Ontinyent. Ací podem veure el primer dels dos cartells informatius del sender. La senda salva el marcat desnivell de l'orografia gràcies a murets de pedra seca, els quals es conserven en molt bon estat des que foren construïts, fa més de cent anys, amb l'objectiu de facilitar els treballs de reforestació que es van dur a terme a principis del segle XX en aquestes muntanyes de la Vall d'Albaida. El sender avança sinuós, sempre a meitat altura del vessant nord de la muntanya, i salva els barrancs de les Neus, de Bunyol i del Galindero, amb molt bones vistes sobre la ciutat d'Ontinyent i el seu entorn. En arribar al barranc imponent de la penya Alta, l'itinerari davalla fins a la falda de la muntanya, per on podem accedir a la font de la Maciana. A partir d'ací, la senda ens acosta al nucli urbà d'Agullent i al seu paratge emblemàtic: la font Jordana. Seguim ascendint de forma progressiva i penetrem en terme de Benissoda, fins que connectem amb una pista forestal, i pocs metres més avant, amb la font del Patge, un raconet humit amb mirador. Continuem per la pista en direcció a llevant, sempre per l'ombria de la serra d'Agullent. Deixem a l'esquerra el camí que ens portaria a la casa forestal del Clau. Apleguem a un encreuament important de pistes forestals als peus de la Covalta, on les vistes s'obrin cap al port d'Albaida. Continuem 500 m per la pista en direcció a llevant, fins que trobem l'inici de la senda de pujada a la Covalta. Ací podem veure el segon cartell informatiu del sender. Mamprenem la pujada i al cap de poc ens arriba per la dreta una altra senda que baixa des del coll de Santa Anna, la qual bandegem i seguim en progressió cap a la Covalta. Salvem el fort desnivell a través d'un recorregut progressiu en zigazaga. A 150 m del nostre objectiu, connectem amb un senderol en direcció a ponent, a través del qual podem desviar-nos per accedir al cim de la Covalta, on es va assentar un poblat iber al segle V a. de C. Continuem fent marxa cap al nostre objectiu i arribem a la zona de penya-segats on s'insereix la cova que dóna nom al paratge de la Covalta, una enorme balma amb un aljub a l'interior, oberta sobre espadats verticals. Acabem ací el sender, gaudint de les vistes sobre el port d'Albaida i les caigudes occidentals de la serra del Benicadell, pas natural i històric entre les comarques de la Vall d'Albaida i l'Alcoià-Comtat.