PR-CV 297 COVA DEL BOVALAR

Entitat promotora: Ayuntamiento de Culla

Culla
15-10-2007

Culla - desvío GR 7 - Carretera Asfaltada - cuatro cantos - Cova del Bovalar - Mas de la Serra d'en Porta - Font del Llosa - Barranc del Bovalar - Font del Cocó - Carretera Asfaltada - mas de Matoa - Mas de la Teularia - Font de la Teularia - Culla

La senda la prendrem eixint de Culla per l'Avinguda Màrtirs, seguint pel carrer Raval, per la mateixa ruta del GR-7. Passarem al costat de la piscina municipal. A cent metres trobarem un encreuament senyalitzat, prendrem el camí de l'esquerra, passant per davant de  la Font dels Fontanelles i continuarem descendint pel barranc de El Regall. El camí passa al costat de la depuradora, deixant està a l'esquerra. Continuem el recorregut deixant, també a esquerra, la Font de la Mina. A continuació seguirem la ruta fins a arribar a una pista asfaltada, la qual creuarem endinsant-nos en un bosc d'alzines.
Fins a aquest punt el tram coincideix amb el del GR-7, a partir d'ací les dues sendes prenen rutes diferents. Seguint per un dels camins, Els Carrerons en llenguatge popular, seguirem recte uns 700 metres, sense perdre de vista les marques, fins a arribar a un encreuament on s'inicia el descens del barranc. A uns deu metres deixant la senda que descendeix pel barranc, continuarem a l'esquerra. Decantant la muntanya i després de creuar dos barrancs, el mateix camí ens portarà al refugi de la Cova del Bovalar. Travessant-la seguirem la ruta, passant al costat d'una paret de roca, fins a arribar a albirar el barranc del Riu Molinell. Avançarem fins a arribar a una pista per la qual continuarem.
Sense deixar la pista arribarem al Mas de la Serra Emporta i a un encreuament de pistes. Prendrem la de l'esquerra, direcció Est, fins a arribar a un tossalet, enfront d'un queixal. Allí abandonarem la pista, ascendint a una de les muntanyes, anomenada el Tossal la Cova per un assagador que posteriorment anirà de descens fins a trobar-nos amb la pista paral·lela al Riu Molinell. Des d'allí a dos minuts està la Font de la Llosa (la seua visita serà un recorregut d'anada i tornada), que és un dels principals punt d'aigua dels quals es proveeix el municipi de Culla.
Una vegada visitada la font retrocedirem pel mateix camí i situant-nos en l'encreuament de l'assagador i el camí de terra, prendrem aquest segon, a esquerra. Continuarem ascendint lleugerament en paral·lel al Riu Molinell, fins a trobar-nos amb una pista que creua el mateix barranc. Continuarem, a esquerra, per aquesta pista, asfaltada en algun tram passant per dues fonts: Font del Mas del Canaló i Font del Cocó fins a arribar a una altra pista asfaltada.
Una vegada situats en la pista asfaltada, albirant a l'oest el poble, caminarem uns tres-cents metres fins a arribar al Mas de Matoa.
Des del Mas de Matoa, ix un Carreró que prendrem. Aquest passa entre bancals d'avellaners i algun conjunt d'alzines, fins a abocar a una pista de terra. Prendrem aquesta pista (dreta) sense deixar-la, passant pel Mas de la Mireta. A pocs metres trobarem una bifurcació, en la qual triarem el camí de l'esquerra, fins a arribar a un barranc, pel qual ascendirem fins a arribar a una masia Mas de Les Forques, en la qual hi ha una font: Font de Les Forques passant per davant d'aquesta, a pocs metres, ens desviarem a la dreta, agafant una senda en forma de zigzag que ens portarà a la Font de la Teuleria.
El recorregut des de la font fins al poble, té un fàcil seguiment, tot per pista. No obstant això cal prendre-s'ho amb calma perquè discorre per un pendent prolongat que ens conduirà al mateix poble de Culla.