SL-CV 89 MURALLES DE MORELLA

Entitat promotora: Ayuntamiento de Morella

Sender amb interés historicoartístic
15-01-2011

Ermita de Santa Llúcia - La Fontanella - Portal de Sant Mateu - Torre de la Font - Portal de Sant Miquel

És una ruta circular d'escàs desnivell. Comença el sender travessant la carretera d'accés a Morella des de la N-232 (Km 63,400) i travessant l'aqüeducte del S. XIV que antigament subministrava aigua a la ciutat emmurallada.

El recorregut continua cap al SO per una pista que discorre paral·lela a les restes de l'antic camí de carro que s'ha perdut sense remissió. Als 480 m deixa a la dreta una caseta just al final de la pista. Agafa un sender deixant a la dreta el clos de l'esmentada caseta i després de descendir a un xicotet barranc deixa una pista a la dreta i puja un empinat vessant per unes escales.

De seguida se suavitza el pendent i arriba a l'entorn de la Fontanella (aigua no potable) (Roquetes del Puig) als 1.020 m des de l'inici. De seguida gira cap al SE envoltant el turó que sustenta el castell.

Als 1.570 m acaba el sender girant bruscament cap a l'E i prenent una pista que al poc passa per una subestació elèctrica. Quan porta 1.800 m arriba a un dels accessos de la població, ignora primer una pujada a l'esquerra i després una baixada cap a la dreta. D'aquesta manera es dirigeix cap al Portal de Forcall on arriba als 1.890 m. Lògicament ací es podria entrar en la població. El recorregut envolta la torre per la seua part exterior seguint sota la mateixa muralla fins a arribar al Portal de Sant Mateu als 2.140 m. En aquest punt es troba amb el GR-7 que procedent de Vallibona o d'Ares del Maestrat arriba a Morella per aquest punt. Per a continuar envoltant la muralla descendeix 30 m pel GR i de seguida torça a l'esquerra per a seguir cap a l'E.

Als 2.490 m passa per la porta d'una caseta i gira cap al N fins a travessar un xicotet barranc i envoltar, sense perdre altura, una parcel·la. Quan sembla que es dirigeix cap a la carretera gira 180° cap a l'O envoltant una caseta per la seua part superior un pal de seguiment orienta encertadament als senderistes que fan el recorregut en sentit invers a l'ací descrit.

Als 2.800 m arriba a una pista que acosta el recorregut a la muralla en una zona de gran port del monument. Segueix cap al N fins que als 2.990 m aconsegueix la Torre de la Font, seguint cap al N, creua la circumval·lació de la ciutat per a acostar-se de nou a la muralla portant l'esmentada circumval·lació per la dreta.

Als 3.240 m aconsegueix el portal de Sant Miquel just sota La Creu de les Tres Testes Coronades. Aquesta creu gòtica es va alçar en record de la trobada que va tindre lloc a Morella en 1414 entre el Papa Benet XIII, el rei Ferran d'Antequera i Sant Vicent Ferrer en ple Cisma d'Occident.

Des de Morella s'ix pel Portal de Sant Miquel pel costat mateix del panell informatiu prenent el PR-CV 215 que enllaça amb la pedania de Herbeset i que, més tard, mitjançant el PR-CV 216 aconsegueix la pedania de Xiva primer i la de Hortells després. En tot just 350 m s'aconsegueix el punt d'eixida del sender en el barri de Santa Llúcia.